Dinkel och Grahamsskorpor

Smula ner 50 g jäst 2 tsk salt och 2 msk honung,späd med lite av den ljumma rismjölken
 
Blanda 7 dl Grahamsmjöl 1 dl Havrekli 6 dl Dinkelsikt och 2 tsk nystött kardemumma
 
 Ljumma (i detta fall ) 5 dl rismjölk och 1 dl rapsolja
 
 Blanda sedan allt till en deg
 
Knåda den ett tag...minst 5 min....den kommer vara lite kladdig degen men de ska den vara..jäs i 40 min
 
 
 
Färdigjäst
 
Knåda degen och dela den på 4
 
 
Rulla till längder och dela varje längd i 5 delar eller mindre om du vill
 
 placera på plåt och grädda i 250 grader i 15 min
 
Efter 15 min...ta ut dom och dela dom på mitten och vänd insidan uppåt och ställ tillbaka i ugnen...grädda igen på 250 g i 5 min sen sänker du till 100 g och låter de stå i 2 timmar till så de torkar..
 
 Kopp te,familjen och vänner och kvällen är lyckad :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: